Pages

Sunday, December 18, 2011

Coretan Buat HAWA


Wahai insan yang bergelar "HAWA",
Maafkan aku jika coretan ini tidak menyenangkan hatimu. Sesungguhnya aku adalah ADAM, teman yang temani dirimu semasa kesunyian di syurga dahulu. Kau asalnya dari tulang rusukku yang bengkok. Jadi tidak hairanlah jika perjalanan hidupmu sentiasa inginkan bimbingan dariku. Namun begitu Hawa kekasihku, kejadianmu adalah dari tulang rusukku yang paling keras. Lebih keras dari kerak nasi….
Hawa, kau sinar hidupku. Penuh dengan cahaya kebahagiaan.. Namun hanya buat seketika, sebelum kau bosan dengan diriku. Hawa yang kusayangi, aku kau salahkan, atas kesalahan yang kau lakukan. Aku disalahkan, tidak menghulurkan tangan. Aku dipersalah, tidak mendidikmu.aku dipersalahkan tidak memahamimu. Namun tidakkah kau terfikir wahai hawa, bagaimana buntu kami kerana ingin memikirkan cara untuk membantumu?untuk mendidikmu?segalanya yang aku buat hanyalah untuk kebahagiaan dan kebaikanmu sayang..
Dengarlah kata-kataku ini, dan sangkallah ia jika kata-kataku ini tak benar,.. marahku padamu kau anggap tidak menyayangi, lalu kau merajuk menjauhkan diri….
Tegurku padamu kau anggap menyibuk, mengongkong, menghalang kebebasanmu….Ku tegur dengan penuh lemah lembut, kau tak dengar, kau buat main-main… Aku merajuk, kau cakap aku xmemahami dirimu..maafkan aku sayang,ak sentiasa cuba untuk memahami dirimu..tolonglah daku untuk memahamimu sayang..
Wahai Hawa yang kuhargai….
Bagaimana lagi harus kami lakukan? Bila kami berbuat baik, langsung tidak terlihat pada matamu, pabila kami berbuat jahat, cepat saja dicopy and paste….wahai Hawa, cubalah kamu menegur kami di atas kesilapan,kesalahan dan kekurangan kami..sesungguhnya kami amat perlukan teguran membina darimu sayang..sesungguhnya dikau la semangat kami, dikaula nyawa kami, dikau segalanya bagi kami..
Jika ingin kami bimbing dirimu sepertimana Rasul Allah S.W.T membimbing para isterinya, mahukah kamu mengikuti kami? Mahukah kamu mengorbankan dirimu demi kami? Mahukah kamu mengorbankan kebebasan dirimu?

Sesungguhnya Hawa,
Kami punya tubuh yang kuat, namun kami lemahkan sendi-sendi kami, kami sembunyikan kekuatan kami, Sesungguhnya Hawa, Kami punya suara yang kasar, perasaan marah dan emosi yang kuat, namun kami lembutkan suara kami, kami sabar dengan emosi kami untukmu insan yang bergelar hawa. Tidakkah kau terfikir mengapa? Tidakkah kau hairan dengan layanan kami terhadap kamu? Tidakkah kau pelik, harimau yang sedang mengganas dimedan perang, akan jinak bila berada dipangkuan kamu? Fikirkanlah mengapa…
Dapat jawapannya?
Dapatkah kau lihat bagaimana baiknya layanan kami terhadap kamu?
Sekarang sudahkah kamu lihat apa yang boleh kau pelajari dari kami?
Sudahkah kau lihat bagaimana kami cuba mendidikmu?
Namun sukar untuk kamu faham wahai Hawa yang kusayangi….
Kerana jarang sekali kau memerhati, Kebaikan diri kami, jarang sekali kau sedar, Betapa berhati-hatinya kami cuba mendidikmu, tanpa menyinggung dirimu, tanpa menyakitimu…tanpa melukakan hati Hawa yang kami cintai…InsyaAllah, untukmu sayang akan kami usahakan yang terbaik buatmu...INSYAALLAH...Amin..sesungguhnya dirimu sangat2 berharga dalam hidup kami...

1 comment: