Pages

Saturday, May 14, 2011

Berserah & Pasrah

“Aku pasrah”. “Aku redha”. “Aku berserah”.

Ungkapan yang sering kita lafazkan apabila sesuatu takdir telah menimpa diri kita.

Pada kita, perkataan BERSERAH & PASRAH hampir mempunyai makna yang sama tetapi pada dasarnya ia mempunyai makna yang sangat jauh berbeza. Sikap berserah diri adalah sebuah sikap yang menyerahkan segalanya kepada Tuhan Maha Pencipta setelah seseorang itu melakukan perjuangan atau berusaha kerana dia sedar bahawa sebagai hamba, kita xdpt mengetahui segalanya yang akan berlaku,tp kita hnyalah manusia biasa yang hanya tahu merancang, yang hnya boleh berusaha..dan kita juga perlu ingat yang menentukan akan segalanya adalah ALLAH S.W.T...kata org,rezeki xkan datang bergolek tanpa usaha yang gigih...

Pasrah pula adalah sikap atau perbuatan yang lebih kepada putus asa sehingga timbul kecenderungan berserah sepenuhnya pada apa yang akan kita terima tanpa berusaha memperjuangkannya.

Sebagai manusia, kita bebas memilih dari kedua sikap tersebut tapi alangkah baiknya kalau kita melebihkan diri kita kepada sikap berserah diri bukan kepada pasrah.
Teruskan berusaha atas apa yg kita hendak perjuangkan..

Secara ringkasnya, kita akan lebih redha, pasrah dan berserah apabila:

1. Kita memohon agar Allah SWT makbulkan sesuatu yang kita minta jika ia memberikan kebaikan untuk agama, kehidupan dan akibatnya untuk diri kita, keluarga kita, sahabat kita dan lain-lain.

2. Kita memohon agar Allah SWT jauhkan kita dengan sesuatu yang kita minta jika ia memberikan bahaya atau keburukan untuk agama, kehidupan, diri kita, keluarga kita, sahabat kita dan lain-lain.

Maka jika sesuatu itu tak dimakbulkan, kita telah awal2 lagi bersedia bahawasanya apa yang kita minta itu tidak memberikan kebaikan untuk agama, kehidupan dan akibatnya untuk diri kita, keluarga kita, sahabat kita dan lain-lain, kita akan lebih redha, pasrah dan berserah.

Iblis berkata: Demi kekuasaan Engkau, aku akan menyesatkan mereka semuanya. Kecuali hamba-hambaMu yang mukhlis (berserah kepada Allah) di antara mereka.(QS: Shaad 38:82-83)

sama2 kita renungkan...

No comments:

Post a Comment